Чурек - Азербайджански хляб

За хляба много се говори. В Русия за хляба казват "Хлеб всему голова", което в превод означава, че хляба е главата на всичко. В нашето семейство от малка съм научена да се отнасям към хляба с голямо уважение. На това ме  научи баба ми - Бог да я прости. Тя винаги ме караше да разсчупвам хляба над чинията си, за да не паднат трохичките на пода или на масата. Така правя и до ден днешен, карам и близките си да го правят. Защото ако в къщите ни няма хляб това означава, че няма нищо: по думите на баба ми.
Тук в Азербайджан към хляба се отнасят с голямо уважение. Ако видите някъде по земята парченце хляб, ще забележите веднага как някой от хората ще го вдигне и ще го сложи някъде на високо. За голям грях се смята да се хвърля хляб. Дори и да има развален в къщи хляб никой никога няма даго хвърли в кофата за боклук, а ще го сложи в пличке и ще го закачи на контейнера за боклук. Все ще се намери някой, който ще го вземе за животни. 
Днес ще ти представя приятелю, една от много рецепти за азербайджански хляб който тук се нарича"Чурек", в превод от азербайджански означава "хляб".


Продукти:
300 мл топла вода
250 гр. брашно
1 с.л. суха мая/ 7 гр.прясна
3/4 ч.л. сол
1 с.л. захар
Допълнително 200-250 гр.брашно


За намазване на чурека:
1 с.л. кисело мляко
3 с.л хладка вода

За поръсване:
1 с.л. сусам/мак


Начин на приготвяне:
В купа към топлата вода се слагат маята, захарта, солта - разбъркват се хубаво. Добавяме 250 гр. пресято брашно. Разбъркваме. Покриваме купата с домакинско фолио и оставяме на топло за 45 минтуи да втаса. След като минат 25 минути разбъркваме сместта с лъжица и отново оставяме още 20 минути. След това слагаме останалото допълнително брашно по малко и омесваме меко и нелепнещо тесто. На мен ми отиде още 250 гр, но всяко брашно е различно. Покриваме хубаво купата и оставяме за около 2,5 часа на топло да втаса. През това време 2-3 пъти омесваме съвсем леко тестото, по време на втасването. Готово втасоло тесто разделяме на две топки. Всяка топка с ръце разтягаме на питка с диаметър около 28 см. В средата трябва да бъде дебела около 1 - 1,5 см, в краищата по-дебело. Краищата се получават като обръч. Оставяме питките на топло, в тавите покрити с хартия за печене, в които ще ги печем, за още около 1,5-2 часа да втасат още веднъж. Отгоре покрити с кърпа. 

 След като втасат нашите питки се намазват с разбито кисело мляко и вода. Правим три леки надреза с нож върху питките, както е на снимките. Поръсваме със сусам/мак. Печем в превдарително загрята фурна на 180 градуса. След 10 минути печене изваждаме, отново намазваме с разбитото кисело мляко и връщаме във фурната. Пекат са около 15 минути до златисто. След като питките са готови, както са горещи с помоща на четка се намазват леко с вода и се увиват в кърпа за 10 минути. Стават невероятно вкусни и мекички.

Чурека не се реже, а се разчупва. И да го побългарим малко-Чупвате си голямо парче, поръсвате със шарена сол и хапвате вкусно.
Чуден и много подходящ хляб за хапване на топла супичка или манджичка.

P.S Рецептата я открих в един малък руски форум,
който ако успея да открия ще напиша името му.

Добър Апетит и до скоро Кулинарно Пътешествие!

Коментари

  1. Страхотни питки, Аура! Благодаря, че ме запозна с тях. Ще направя ЧУРЕК! Ние обичаме да имаме домашен хляб на масата и си приготвяме хлябове от цял свят. Сега ще обогатим колекцията си с азарбейджански! Поздрави и прегъдки!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Толкова вкусотии има по света, жалко е, че живота е толкова кратък да опитаме и видим повече неща. Този хляб си заслужава играчката. Хапвайте го топъл. Ще покажа още варианти. В Азербайджан имат доста вида хляб.
      Поздрави, миличка!

      Изтриване
  2. Отнесе ме с този вкусен хляб бе ,Аля.....Първото нещо което ще направя след 10 дни е това великолепие!Красота!

    ОтговорИзтриване
  3. Чудесен хляб, Алечка.
    И както се казва у нас "Няма по-голям от хляба"
    Прегръдки!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Е няма,Дани :)))
      Благодаря и аз те прегрхщам.
      Поздрави!

      Изтриване
  4. Аля, аз като един почитател на тестеничкото се влюбих на мига в това хлебче!
    Не знам дали ще се реша да го правя, но да ми обещаеш ти да ми направиш някога, а!

    ОтговорИзтриване

Публикуване на коментар

Популярни публикации